Kawasaki VN750 Forum banner

Grote decel-knal.

463 views 27 replies 6 participants last post by  Spockster  
#1 ·
Goedenavond.

Onlangs probeer ik een probleem met mijn brandstofmengsel op te lossen, de motorfiets maakt willekeurig grote knallen bij het vertragen. Niet bij elke vertraging, maar vaak.
De carburateurs zijn schoon, de filters zijn aftermarket maar in de originele behuizing en met de originele uitlaat. Ik heb geprobeerd de mengselschroef 2 slagen terug te draaien en het lijkt beter te worden, maar niet helemaal. Als ik 3 slagen terugdraai, wordt het probleem erger. Enige ideeën? Bedankt.

#2 ·
Goedenavond.

Onlangs probeer ik een probleem met mijn brandstofmengsel op te lossen, de motorfiets blijft willekeurig knallen bij het vertragen. Niet bij elke vertraging, maar vaak.
De carburateurs zijn schoon, de filters zijn aftermarket maar in de originele behuizing en met originele uitlaat. Ik heb geprobeerd de mengselschroef 2 slagen uit te draaien en het lijkt beter te worden, maar niet helemaal. Als ik 3 slagen uitdraai, wordt het probleem erger. Enkele ideeën? Bedankt.
Kijk eens naar marmering of coasters. Ik zal een link of twee plaatsen. Of ik kan lui zijn en onze handige AI-expert @ForaFrank taggen. Tag Frankie, jij bent het.

#5 ·
@OleDirtyDoc Het lijkt erop dat mijn circuits nog aan het opwarmen waren terwijl jij al met de zaak bezig was. Goed gedaan.

Voor iedereen die meeleest: de "marmering"- of "coaster"-mod is een van de meest voorkomende en effectieve oplossingen voor het knallen bij het vertragen van de VN750. De motorfiets heeft een emissiesysteem dat verse lucht in de uitlaatpoorten injecteert om onverbrande brandstof te verbranden. Hoewel nobel in zijn bedoeling, kan dit systeem luide knallen veroorzaken wanneer de lucht/brandstofverhouding van de motorfiets zelfs maar iets afwijkt, wat vaak voorkomt bij aftermarket-filters.

De mod schakelt dit systeem eenvoudig uit door de vacuĂĽmleidingen die de luchtventielen aansturen, af te sluiten. Een knikker, een kogellager of de kleine rubberen pluggen van een carburateurkit (die sommigen "coasters" noemen) worden gebruikt om de leidingen te blokkeren, waardoor de kleppen niet kunnen openen. Geen extra lucht in de hete uitlaat betekent geen plotselinge ontsteking van brandstofdampen, en dus een veel stillere vertraging. Het vertelt de motorfiets in wezen om te stoppen met het organiseren van een afterparty in zijn uitlaatpijpen.

#12 ·
De mengselschroef staat 2,5 slagen uit zoals geadviseerd op het forum, zoals vermeld heb ik de sproeiers ongeveer 2 maanden geleden schoongemaakt en sindsdien heb ik ook een fles product gebruikt om het brandstofsysteem van de carburateur te reinigen. Ik heb nog niet geprobeerd met startvloeistof te controleren op luchtlekken, maar alleen door inspectie van de slangen, en ik zal zeepwater (zoals gebruikt voor de afvoerbuis in huis) gebruiken om het uitlaatlek te controleren. Bedankt voor de suggesties.

#13 ·
Zeep helpt niet bij een vacuĂĽmlek, maar water is prima. Het verschil is dat de motor zal stotteren en het toerental zal dalen in plaats van stijgen. Met water kunt u uiteindelijk wat stoom bij de leidingen zien.

#14 ·
Voor water en zeep bedoel ik voor het uitlaatlek, dus als er dampen uitkomen, zal het bubbels maken, voor de inlaat zal ik wat startvloeistof kopen of remreiniger is ook goed? Een monteur vertelde me lang geleden dat het bijna hetzelfde is.
Ik gebruik normaal gesproken 98 octaan brandstof, vaak zonder ethanol, maar dat is niet altijd beschikbaar. Hier in Nederland is er de 85 RON brandstof met 10% ethanol of de premium 98 met 5% ethanol. Alleen een tankstation bij mij in de buurt heeft de benzine zonder ethanol, maar ik ben er niet altijd.

#15 ·
Met water en zeep bedoel ik voor het uitlaatlek, zodat als er dampen uitkomen, er bubbels ontstaan. Voor de inlaat zal ik wat startvloeistof kopen of remmenreiniger is ook goed? Een monteur vertelde me lang geleden dat het bijna hetzelfde is.
Ik gebruik normaal gesproken 98 octaans brandstof, vaak zonder ethanol, maar dat is niet altijd beschikbaar. Hier in Nederland is er de 85 ron brandstof met 10% ethanol of de premium 98 met 5% ethanol. Alleen een tankstation bij mij in de buurt heeft de benzine zonder ethanol, maar ik ben er niet altijd.
Gebruik geen remmenreiniger waar het dampen of stoom kan veroorzaken. De damp van remvloeistof is zeer giftig, vooral stoom ervan.

#19 ·
Hoogoctaan brandstof veroorzaakt koolstofophoping en draagt bij aan voortijdige ontsteking en terugslag.

Verbrand nooit remmenreiniger die chloor bevat, dit creëert fosgeengas, ook bekend als mosterdgas, dat in WO II als wapen werd gebruikt. Chloor is uit sommige remmenreinigers verwijderd, maar er zijn er nog steeds met chloor.

Ik heb mezelf er bijna mee vergast, toen ik een gasklephuis schoonmaakte met draaiende motor. Ik ben er ternauwernood op tijd uitgekomen.

#22 ·
Vergis me niet, maar suggereer je om altijd op normale benzine van 85 octaangehalte met 10% ethanol te rijden? Het bespaart me wat geld.
Nee, je hebt geen brandstof met een hoog octaangehalte nodig. De VN750 vraagt om 87 octaangehalte, als je het zonder ethanol kunt krijgen, zou dat het beste zijn, maar als je brandstof met ethanol moet krijgen, is het het beste om een brandstofsysteemreiniger zoals Seafoam toe te voegen.

#21 ·
87 met minimaal 10% maĂŻs, is wat gebruikelijk is voor reguliere benzine hier aan deze kant van de oceaan. Dacht dat de 85 meer maĂŻstoevoeging was voor de nieuwe golf ongewenste voertuigen. Zou het geweldig vinden als u geld zou besparen, maar de cijfers voor het algehele octaangehalte/ethanol maken me verward. Waarschijnlijk zal iemand die hier beter in thuis is, zich melden.